Thursday 21 February 2013

Coklat Cupcake ( tanpa telur)

Jeng jeng jeng..Masa untuk menunjukkan skill memasak.

*gedik jek nak tunjuk ducklips aku. muahaha

Comel lagi kiut lagi miut tak cupcake nih. Kenapa tak pakai telur buat cupcake? Memang aku cadang nak buat cupcake ni hari tuh, Dan aku tengah sibuk excited nak masak cupcake nih. Dah sediakan tepung bagai. Siap sukat semua bahan. Tibe-tibe aku teringat, 

ALAMAK TELUR DAH HABIS. 

Macamana nak buat cupcake nih. Nak pergi kedai kereta takde. Jalan kaki lagi malas. Pastu baru aku terpikir memang ada orang buat kek tak pakai telur pon takpe. Tapi mesti tak fluffy kek aku tuh nanti. Ala dah takde peluang lain aku cek la kat Youtube. Benda alah nih memang banyak membantu. Yes!! ada pon resepi tapi dari negro mane tah. Mula-mula dia membebel jek dengan style negro dia tuh. Sibuk jek nak tunjuk kek dia konon menjadi la tuh. Nasib baik time tunjuk cara-cara masak tak tunjuk muka. Kalau tak mesti aku dah stop video tuh. Muahaha sumpah jahat. Credit tok minah negro nih sebab kek sedap walaupon HITAM. hahahaha.

Okay first think first salin bahan-bahan..

Bahan-bahan ( Kek) :
1 1/2 cawan tepung kek
      1 cawan gula kastor
   1/3 cawan koko powder
      1 sudu kecil baking Soda
   1/2 sudu kecil garam
      1 cawan air panas suam
   1/4 cawan minyak sayuran
   1/4 cawan fresh milk (aku guna HL)
   1/4 cawan Applesauce (kalau takde pon takpe)
      1 sudu besar cuka
      2 sudu kecil esen vanilla

Dan cara-cara nak buat senang jek


 

1. Mula-mula gula kastor, air, minyak sayuran, fresh milk, applesauce, cuka dan esen vanilla sekali. Kacau sebati sampai la gula larut dalam adunan tuh. Kacau, kacau, kacauuuu.

2. Ayak tepung, koko powder, baking soda dan garam together-gether. Larutkan la semua.

3. Buat lubang kat tengah-tengah adunan tepung tadik.

4. Tuangkan adunan yang pertama tadi dan kacau perlahan menggunakan spatula. Jangan kacau lelaju takut nanti adunan jadi berketul. Kacau la sampai sebati okay.

5. Panaskan oven dulu dalam 180c. Lepas tuh boleh la sediakan adunan dengan kertas cawan. Terpulang pada korang la nak buat saiz cupcake macamane. Macam-macam corak kertas cawan ada kat kedai tuh.

6. Tuangkan adunan menggunakan senduk kecil dan tidak terlalu penuh dan boleh la masukkan ke dalam oven. Bakar selama 15 - 20minit camtu. Lepas dah masak biarkan sejuk supaya boleh la kita buat frosting nanti.

Untuk menghias cupcake kita boleh ikot citarasa masing-masing kayy.

Bahan-bahan ( Buttercream aising)

1/2 cawan buttercup / unsalted butter
   2 cawan gula aising
   2 sudu besar whole milk
   1 sudu kecil esen vanilla
   * hiasan : chocolate rice




1. Apabila butter sudah lembut, pukul menggunakan mesin adunan dahulu.

2. Langkah seterusnya masukkan gula aising dan putar dalam 5 hingga ke 10 minit untuk melarutkan gula. Bila dah larut masuk susu dan esen vanilla dan putar.

Kalau nak gula jadi smooth dan berkilat, pukul gula aising beserta 1biji putih telur sampai la dia jadi kembang dan berkilat. Rasa dengan jari kalau takde rasa gula dah boleh sejukkan. Pastu baru masuk butter.

3. Dah boleh la asingkan aising kita dalam mangkuk berlainan supaya kita boleh colourkan diorang ikut warna yang kita suka. Aku pilih warna merah jambu n biru. ^_^

Part yang paling seronok adalah hias cupcake korang !!

Dah siap. Jangan lupa cuba kay. Mesti seronok pastu boleh bagi jiran sebelah, kawan, birthday present. Kbai.




♥ Terima kasih kerana sudi baca entry blog ini ! Komen kalau suka ! ♥

2 comments:

Domo said...

wowowowowow. ni cupcake baru ni niceeesu!! :P

Unknown said...

try laa pastu bg aku. hee ~~