Saturday 16 March 2013

Khas untuk sesiapa yang minat buat cupcake


Adeh takley tido laa panas sangat malam nih. Padahal siang tadik hujan kemain lebat kat sini. Tengah malam ni dok berpikir sambil jenguk blog orang lain. Haa kan nak cerita pasal apa yang ada dalam buku resipi Lyn Hassan chef terkenal tuh. Dah takpayah susah-susah setiap kali nak masak cupcake kena search internet bukak Youtube bagai. huhu. Kalau uolls nak tawu apa ada dalam buku tuh yang buat aku teros beli?


Pertama sekali dia bagi panduan atau tips untuk dapatkan hasil masakan kita lebih baik dan sedap. Dalam halaman nih dia ada bagitahu bahan-bahan apa yang patut digunakan atau elakkan, pasal oven la. Baguskan?



Lepas tuh dia dah bagitahu bahan asas atau bahan utama untuk buat cupcake nih. So bahan-bahan nih wajib ada kalau nak buat cupcake. Dan dia ceritakan mentega apa yang dia pakai, telur jenis apa yang dia guna dan bahan-bahan lain semua dia sertakan sekali. Best senang kerja aku nak belajar ^_^



Seterusnya bahan-bahan untuk mebuat cupcake nih mesti ada. Sekarang nih aku cuma takde pencedok aiskrim jek lagik. Haha gebang jek lebih. Memang kalau boleh nak belajar betul-betul amik kursus tapi macam tak direstui. Jadik aku amik inisiatif untuk belajar sendiri berdasarkan buku. 



Yang paling membuatkan aku lagi excited nak belajar buat semua cupcake adalah resipi yang pelbagai. Ada red velvet, oreo cheese, chocolate ganache dan banyakkkkkk lagila. Aku akan cuba buat satu-satu sampai la jadi pakar cupcake yang termuda di Cheras. muahaha menggelabah !



Dan last sekali masa untuk hiasan cupcake. Frosting ! Dalam halaman nih dia siap ajar cara-cara nak buat hiasan bentuk apa sahaja yang kita nak. Ada dua jenis frosting yang dia ajar. Buttercream dan fondant. Aku nak cuba buat la nanti. Nak try fondant pulak. Okay sabar ye ekin satu-satu.

Jadik first project aku untuk kawan-kawan aku. Bulan depan April aku akan buat reunion besar-besaran dengan roomate aku. Aku nak bagi special gift untuk diorang dan sambil tuh nak promote sket kat diorang an. Harap-harap diorang suka dan mana taw suatu hari nanti ada tempahan pulak. Doakan la berjaya. Amin.


Note : Sesiapa yang nak buku resipi nih korang carikla kat kedai buku yang bertajuk Kek Cawan by Lynn
          Hassan.



♥ Terima kasih kerana sudi baca entry blog ini ! Komen kalau suka ! ♥

2 comments:

Domo said...

termuda ??
ko sedar tak kau tu dah~~~~~~
krik krik krik
hahaha
lain la time dlu2 skola form 2 ko ckp gini wahaahha

papepon, good luck kawan :D

Unknown said...

kau bace tak PAKAR KEK TERMUDA?
ada tak dlm Cheras nih?

aika jom smbung blaja k aku tggu kau ^_^